Caramel Puding..nyumy..

Caramel puding sejenis pencuci mulut atau 'desert'. Bagi mereka yang tidak mengenali rupa caramel ni, ku lampirkan gambarnya.(hehe..baru lepas buat nih..huhuu)



Nampak sedap tak? nyum..nyum.. mudah saja cara membuatnya. Oleh kerana bahannya daripada telur dan susu, menyebabkan sesetengah puding mempunyai rasa atau bau sedikit hanyir, jadi ku telah menokok atau menambah bahan lain seperti esen vanila. Selain itu, pengalaman membuat puding ni ada juga puding yang terlalu lembik dan ku juga telah menambah sedikit bahan lain seperti tepung kastard. (hehehe) Oleh itu, bagi mereka yang teringin merasa dan mencuba, ku sertakan resepinya.

Bahan-bahannya:
  1. Telur 5/6 biji
  2. Esen Vanila - 1 sudu
  3. Susu cair - 1 tin
  4. Air - isipadu 1 tin susu tadi
  5. Tepung kastard - 1 sudu
  6. Gula - 2 sudu
  7. Secubit garam

Cara-caranya:

  1. Pukul telur bersama esen vanila.
  2. Masukkan bahan-bahan selebihnya seperti tersenarai di atas;
  3. dan kacau sebati..tinggalkan adunan ni sebentar.

Seterusnya, puding ini dimakan bersama gula hangus. Jadi ada 2 teknik membuat gula hangus, kerana ada 2 cara puding dimakan. Gambar di atas menggunakan teknik kedua.

Teknik 1 (Gula hangus diasingkan daripada bahan puding)

  • 1 cawan gula dimasak atas api perlahan (paling kecil) sehingga warna gula berubah perang dan gula habis cair. Kemudian masukkan sedikit air panas. Kacau dan siap... (hehe)
  • Jadi, adunan puding tadi diletak dalam loyang atau bekas yang sesuai, dikukus antara 10-15 minit.
  • Gula hangus tadi bolehla dimakan bersama caramel puding.

Teknik 2 (Gula hangus dikukus bersama puding)

  • Gunakan loyang, letak atas api perlahan (paling kecil), masak gula anggaran 1/6 loyang sehingga berubah warna perang dan gula habis cair. Siap..
  • Masukkan adunan puding tadi ke dalam loyang yang berisi gula hangus tersebut.
  • Kukuskan antara 10-20 minit. Selesai..

Nak lebih sedap sejukkan dalam peti sejuk dan bolehla dimakan dengan rasa yang lebih mantap! (hehehee). Selamat Mencuba...Chai You!

0 comments:

Post a Comment